Zwardoń Centrum – Wielka Racza PTTK

• Posted by zwardon
  • On 8 lipca 2016
  • Comments

Zwardoń Centrum (690 m) – Zwardoń Schronisko PTTK Dworzec Beskidzki (750 m) – Przejście Turystyczne Zwardoń Górka Gomółka – Skalite Serafinov (784 m) – Schronisko Pod Skalanką (754m) – Schronisko Na Skalance (767 m) – Przełęcz Graniczne (755 m) – Beskid Graniczny (863 m) – Magura (1067 m) – Obłaz (1033 m) – Wielka Racza Schronisko PTTK i Przejście Turystyczne (1236 m)

znaki czerwone – 13,5 km – suma podejść 900 m (400 m)
czas przejścia 4.45 godz./ 4.15 godz.
punkty do GOT 20/ 14.

Szlak był wytyczony w roku 1928 przez Władysława Midowicza. Najpierw w kolorze niebieskim, jako wariant Głównego Szlaku Beskidzkiego, prowadzącego z Baraniej Góry przez Zwardoń na Wielką Raczę. W latach 1951 – 1955 szlak został przemalowany na kolor czerwony (aż po Wielką Rycerzową).

Wędrówkę rozpoczynamy w centrum Zwardonia i wędrując wśród zabudowań wspólnie z niebieskim szlakiem oraz drogą zataczającą serpentyny, osiągamy Dworzec Beskidzki PTTK (1km – 15 min.). Stąd drogą na ukos i po chwili osiągamy granicę państwa. Tutaj na Górce Gomółce czynne jest od 1 lipca 1999 roku przejście turystyczne Zwardoń Górka Gomółka – Skalite Serafinov (otwarte 1.04 – 30.09 w godzinach 8.00 – 20.00, a 1.10 – 31.03 w godz. 9.00 – 16.00).

Następnie osiągamy grzbiet łączący Rachowiec ze Skalanką, gdzie szlak skręca w prawo. Po stronie słowackiej widać wyciągi narciarskie oraz dzielnicę Skalitego – Serafinów. Dalej szlak prowadzi do podnóży Skalanki, gdzie skręca w lewo na ścieżkę trawersującą jej częściowo zalesione stoki. Po chwili mijamy poniżej po lewej stronie prywatne schronisko „”Pod Skalanką”” (2 km – 35 min.). Następnie mijamy wyciąg narciarski Skalanka I i po chwili dochodzimy do chatki studenckiej „”Skalanka”” (2,5 km – 40 min.).

Droga prowadzi nas dalej pomiędzy pojedynczymi zabudowaniami do granicy państwa i nią w lewo , na szeroką Przełęcz Graniczne (755 m -3,5 km – 1 godz.). Wiodła tędy ważna tzw. droga „”hawiarska””. Na Słowację wożono tędy sól, a do Polski sprowadzano miedź, wino i rudę żelaza. Z przełęczy podchodzimy stromo na Beskid Graniczny – 863 m – 4 km -1.15 godz.), gdzie szlak skręca w prawo i sprowadza nas na przełęcz, która często bywa podmokła (5 km – 1.45 godz.). Zaraz za przełęczą szlak opuszcza granicę państwa i prowadzi, miejscami dość stromo, wysokim świerkowym lasem z licznymi przecinkami, na przełęcz między Kikulą i Magurą. Po wyjściu z lasu skręcamy w lewo i halnym grzbietem podchodzimy w stronę Magury (1067 m), nie dochodząc jednak do jej wierzchołka (8 km – 2.45 godz.). W latach trzydziestych istniał tutaj mały bufet – tzw. herbaciarnia. Z polan wprost na południu widać już dobrze potężny masyw Wielkiej raczy. Grzbiet zakręca tutaj na prawo. Schodzimy polanami na przełęcz, a następnie zaczynamy podchodzić pod Przysłop Mały, pod którym szlak opuszcza znowu granicę państwa, skręcając na wschód (9,5 km – 3.15 godz.). Pięknym wysokim lasem, ostatnio zniszczonym trochę przez wiatrołomy, obchodzimy Przysłop Mały (996 m) i Przysłop Wielki (1037 m) i zakręcając w prawo dochodzimy do polany (10,5 km – 3.35 godz.). Od ruin szałasu rozciąga się piękny widok na wschód, w stronę Małej Bendoszki (1037 m) i Wielkiej Bendoszki (1144 m) z charakterystycznym Jubileuszowym Krzyżem Ziemi Żywieckiej. Ścieżka zakręca znów w prawo. Na skraju polany, pod lasem, znajduje się ostatnie przed Wielką Raczą źródełko. Szeroką drogą leśną dochodzimy do granicy państwa na małej przełęczy pod Obłazem (Upłazem – 1033 m) , z której wspinamy się stromo na jego wierzchołek (11,5 km – 4.00 godz.). Następnie, minąwszy niewielkie obniżenie, zaczynamy podejście na szczyt. Ścieżka prowadzi skrajem lasu lub między zaroślami malin, szeroką graniczną przecinką wiodącą prosto i dość stromo na szczyt. Przed samym wierzchołkiem ścieżka skręca w lewo i po niewielkim trawersie doprowadza nas pod schronisko (13,5 km – 4.45 godz.).

Sam szczyt Wielkiej Raczy (1236 m) jest bardzo ciekawy z wielu względów. Znajduje się tutaj od 1 lipca 1999 roku przejście turystyczne (otwarte 1.04 – 30.09 w godzinach 8.00 – 20.00, a 1.10 – 31.03 w godz. 9.00 – 16.00). Po drugie – pokrywa go naturalna hala, co jest o tyle dziwne, że znajduje się on około 150 m. niżej od średniego położenia górnej granicy lasu w tej części Beskidów. Po drugie, otacza go skarłowaciała pod naporem wiatrów buczyna, dość nietypowa dla tej części Karpat. Po trzecie jest Wielka Racza jednym z najlepszych punktów widokowych. Na południe króluje w panoramie odległa o 20 – 25 km grupa Małej Fatry.

Trasa w odwrotnym kierunku :

Obłaz (Upłaz) – 2 km – 30 min.
Polana pod Przysłopem Wielkim – 3 km – 50 min.
Granica państwa za Przysłopem Małym – 4 km – 1.15 godz.
Magura – 5,5 km – 1.40 godz.
Przełęcz pod Beskidem – 8,5 km – 2.40 godz.
Beskid Graniczny – 9,5 km – 3.00 godz.
Przełęcz Graniczne – 10 km – 3.15 godz.
Chatka studencka „”Skalanka”” – 11 km – 3.35 godz.
Prywatne schronisko „”Pod Skalanką”” – 11,5 km – 3.40 godz.
Przejście turystyczne Zwardoń Górka Gomółka – Skalite Serafinov – 12 km – 3.55 godz.
Zwardoń Schronisko PTTK – 12,5 km – 4.00 godz.
Zwardoń Centrum – 13,5 km – 4.15 godz.